Muuttoilmoitus

Muuttoilmoitus - Maistraattiin, Postiin ja taloyhtiölle

Lähtö- ja tuloilmoitus on tehtävä aina muuttaessa. Taloyhtiöissä on erilaisia käytäntöjä siitä, miten ja kenelle muuttoilmoitus on tehtävä. Laki antaa ohjeistuksen muuttoilmoituksen tekemiseen. Vaikka virallinen muuttoilmoitus päivittyy valtakunnalliseen väestötietojärjestelmään se ei kuitenkaan välity taloyhtiölle, joten taloyhtiölle pitää tehdä erillinen muuttoilmoitus.

Muuttoilmoitus maistraattiin ja postiin

Muuttoilmoitus tulee lain mukaan tehdä aina, kun muuttaa pysyvästi asunnosta toiseen tai kun tilapäinen oleskelu toisessa osoitteessa kestää yli kolme kuukautta. Ilmoituksen voi tehdä aikaisintaan kuukautta ennen muuttopäivää. Sen tulee olla kuitenkin olla maistraatissa viimeistään viikon kuluttua muutosta.

Lisätietoja maistraattiin ja postiin tehtävästä muutoilmoituksesta löydät osoitteista:

www.maistraatti.fi/fi/palvelut/muuttoilmoitus

www.muuttoilmoitus.fi

Muuttoilmoitus taloyhtiölle

Maistraattiin ja postiin tehtävä muuttoilmoitus ei välity taloyhtiölle. Tästä syystä asukkaan on tehtävä erillinen muuttoilmoitus taloyhtiölle.

Mikäli taloyhtiössä on oma huoltoyhtiö tulee muuttoilmoitus tehdä suoraan huoltoyhtiölle. Ilmoituksen voi tehdä joko puhelimitse tai asioimalla huoltoyhtiön Internet-sivuilla. Kun muuttoilmoitus on tehty, huoltoyhtiö muuttaa nimet asunnon oveen ja rappukäytävän nimitauluun. Mikäli taloyhtiöissä laskutetaan sähköstä tai vedestä kulutuksen mukaan, tee muuttoilmoituksen lisäksi myös mittarinlukemailmoitus.

Mikäli taloyhtiöllä ei ole omaa huoltoyhtiötä voit täyttää alla olevan muuttoilmoituksen tai tehdä muuttoilmoituksen sähköpostilla taloyhtiön kirjanpitäjälle. Asukkaan velvollisuus on hoitaa nimikyltti tai nimitarra asunnon oveen, postilaatikkoon ja rappukäytävän nimitauluun. Kuluista vastaa aina taloyhtiö, joten ostokuitit ja tilinumeron voi toimittaa suoraan taloyhtiön kirjanpitäjälle.

Sähköinen muuttoilmoitus

Taloyhtiölle tehtävän muuttoilmoituksen voit tehdä myös sähköisesti.